Primaria Sectorului 6 din Bucuresti a inregistrat un numar de 179 de tranzactii prin intermediul Ghiseul.ro, sistemul national de plata a taxelor si impozitelor locale, de la lansarea acestuia (sfarsitul lunii martie 2011) si pana in prezent, a declarat joi pentru HotNews.ro Cosmin Popp, director general al Serviciului Public pentru Finante Publice Locale (SPFPL) Sector 6 Bucuresti. Este o cifra incurajatoare, spune acesta, in conditiile in care sistemul este la inceput. Totusi, dupa mai bine de o luna de la lansarea Ghiseul.ro, datele pentru plata cu autentificare in sistem (user si parola) nu au fost transmise catre populatie.

Ghiseul.roFoto: Hotnews
  • "Este un numar de tranzactii incurajator tinand cont ca cetatenii care au platit nu au avut posibilitatea sa vada direct din sistem ce au de platit, ci au efectuat platile, cel mai probabil, in urma instiintarii de plata. Utilizatorii "ghiseul.ro" au la dispozitie modulul de plata fara autentificare, unde, cunoscand sumele de plata si destinatia acestora (ex. 165 lei, impozit cladire - apartament), pot face face tranzactii pana la emiterea datelor de autentificare in sistem si primirea acestora", a precizat joi Cosmin Popp.

Doar trei primarii s-au inrolat pana acum in Ghiseul.ro, platforma nationala de plata online a taxelor, iar primaria sectorului 6 este una dintre acestea. Dupa mai multe intarzieri si sub presiunea exercitata de presedintie, sistemul a fost lansat la data de 31 martie 2011, cu promisiunea ca "pana anul viitor, toti cetatenii Romaniei sa poata accesa serviciile sale".

De altfel, la mijlocul lunii martie din acest an, autoritatea pentru protectia datelor cu caracter personal (ANSPDCP) a solicitat Primariei sectorului 6 din Bucuresti suspendarea serviciului de plata online a taxelor si impozitelor oferit populatiei pe motivul folosirii ilegale a CNP drept cheie de acces in sistem. Dupa suspendarea acestui sistem, primaria a implementat platforma Ghiseul.ro.

De ce se intarzie transmiterea datelor de autentificare in Ghiseul.ro catre populatie

Dupa mai bine de o luna de atunci, nu au mai aderat la aceasta platforma alte primarii, iar datele pentru plata cu autentificare in sistem, cel putin in sectorul 6 din Capitala, nu au fost transmise catre populatie.

Unul dintre motive tine de costuri. Autoritatile locale si centrale incearca acum sa stabileasca categoriile de populatie la care ar trebui sa transmita postal aceste date, astfel incat sa nu apara cheltuieli suplimentare.

  • "Fiecare procedura costa. Sa implicuiesti o scrisoare cu datele de acces in sistem costa, iar intentia noastra este sa ne indreptam mai intai catre persoanele de la care ne aseptam cel mai mult sa foloseasca sistemul. Avem in vedere eficientizarea sistemului de creare si transmitere a acestor date de identificare astfel incat in cel mai scurt timp ele sa poata ajunge la fiecare cetatean dupa o ordine de prioritati, precum detinerea unui card bancar", a spus Popp.

Sunt tot felul de situatii care trebuie analizate pentru a fi evitate cheltuielile suplimentare.

  • "Daca o primarie solicita plicul cu datele de acces ale unei persoane care nu mai este domiciliata in acea localitate se pune problema unei cheltuieli suplimentare pentru transmiterea inca o data a acelui plic. Spre exemplu: este posibil sa am apartament in sectorul 6 din Bucuresti dar sa locuiesc in Satu Mare. Trebuie platit impozitul pe apartament, se solicita credentialele care vor ajunge la primaria sectorului 6. Pentru a ajunge insa la destinanatar mai este nevoie de o cheltuiala in plus", a exemplificat acesta.

Cum se vor transmite datele de acces in Ghiseul.ro in Bucuresti

Directorul a explicat si ce planuri sunt in primarie legate de transmiterea acestor date.

  • "SPFPL Sector 6 va lansa o campanie din usa in usa, de distributie a plicurilor ce vor contine datele de autentificare. Prezenta inspectorilor nostrii pe teren are drept scop informarea cu privire la importanta acestor credentiale pentru cetateni, precum si a modului de utilizare al portalului de plati on line "ghiseul.ro"", a spus Cosmin Popp.

In acelasi timp, se vor deschide in toate centrele primariei birouri de la care, cetatenii ce au disponibilitatea de a se deplasa catre institutie, sa le poata primi si astfel.

"Procedura de intrare in posesie a plicului cu datele de identificare presupune semnatura de confirmare a titularului, in cazul unei familii sot si sotie (ambii coproprietari ai apartamentului) fiecare dintre soti va primi cate un plic pentru care va trebui sa semneze personal", a mai declarat acesta.

Amenzile auto vor putea fi platite la jumatate din valoare si prin Infochioscuri, incepand de vineri

Infochiosc

Infochiosc

Foto: Primaria sector 6

Pana atunci insa, primaria din sectorul 6 din Capitala va extinde incepand de vineri (6 mai 2011) functionalitatile de plata prin intermediul retelei de aparate tip infochiosc.

Procedura de plata prin aceste aparate presupune autentificarea utilizatorului prin scanarea electronica a cartii de identitate, afisarea sumelor de plata pe categorii de taxe, impozite sau amenzi, prin interconectarea cu aplicatia de calcul a taxelor si impozitelor folosita de SPFPL Sector 6 si plata acestora, totala sau partiala, adica a uneia sau a mai multor categori de taxe, folosind un POS bancar garantat si certificat conform cerintelor si rigorilor sistemului bancar si al organizatiilor procesatoare de carduri (VISA, MASTERCARD).

Incepand de vineri, in sectorul 6 din Bucuresti vor fi date in folosinta inca patru astfel de aparate, in afara celor opt lansate inca din 2009, prin care cetatenii isi pot achita cu orice card taxele, impozitele si amenzile, fara comision. In plus, sistemul a fost imbunatatit tehnologic prin acceptarea la plata a amenzilor ce pot fi platite la jumatate in primele 48 de ore de la constatarea contraventiei.