Aproape 6 milioane de consumatori, care până în decembrie erau în regim reglementat, au fost trecuți de la ianuarie în serviciul universal oferit de cei patru mari furnizori de ultimă instanță, ENEL, CEZ, Electrica, E.ON.
Această trecere a fost făcută automat, pentru mulți fără știința lor, la un preț de serviciu universal care este mai mare decât dacă ar fi fost încheiate contracte pe piața concurențială și mult mai mare decât plăteau consumatorii casnici în luna decembrie, când se aflau în regim reglementat.
Diferențe înșelătoare
Ministerul Energiei și ANRE au viziuni diferite. Ministerul Energiei vrea să fie introdusă obligativitate pentru aceste reduceri, în timp ce ANRE vrea să lase furnizorilor de ultimă instanță doar posibilitatea de a face acest lucru, dar fără a-l obliga. Astfel, Ministerul Energiei are un proiect de OUG care prevede obligativitate, în timp ce ANRE are un proiect de Ordin care prevede că furnizorii pot oferi reduceri comerciale. Dacă s-ar merge pe varianta ANRE, atunci ordinul este inutil. Ar fi doar praf în ochii consumatorilor. Nicio legislație nu interzice acum furnizorilor să ofere discounturi.
Asupra acestui aspect încă nu sunt clare lucrurile. Sunt discuții și cu reprezentanții Consiliului Concurenței pentru a se ajunge la forma potrivită pentru situația creată. Dacă în cele din urmă va fi introdusă obligativitatea, vom constata că în cazul unora dintre furnizori, Electrica și E.ON, diferența dintre prețul de serviciu universal și cel al ofertei concurențiale este foarte mică. Pentru un consum de 100 kWh/ lună în serviciul universal, diferența de preț ar fi de până în 2 lei în cazul Electrica și de 0,5 lei în cazul E.ON. Oferte cu valori mult mai mici față de serviciul universal sunt la Enel, însă acestea se adresează unui număr limitat de clienți, celor care vin de la alți furnizori, nu celor din propriul portofoliu, aflați în serviciul universal.
Astfel, până la urmă pentru un consumator din serviciul universal cea mai bună variantă rămâne în continuare semnarea unui contract concurențial, fie cu actualul furnizor, fie cu altul care are oferte mult mai bine. Încheierea unui contract cu un alt furnizor ar putea fi mai avantajoasă decât varianta primirii unei reduceri în serviciul universal. Ar putea fi o diferență chiar de 10 lei pentru un consum de 100 kWh/ lună.
Unii consumatori casnici se aflau încă din 2018 în piața liberă. Și pentru aceștia ar fi indicat să verifice dacă nu cumva ofertele actuale nu sunt mai rentabile decât contractele în vigoare. De exemplu, clienții Enel ar putea constata că vechile contracte concurențiale sunt mai costisitoare decât dacă ar încheia unul nou. Astfel, acești consumatori aflați deja pe piața liberă ar putea plăti mai puțin dacă ar încheia noi contracte.
- Intră pe comparatorul de prețuri pentru a selecta oferta cea mai bună
Un lucru asupra căruia ar trebui să insiste autoritățile este informarea consumatorilor. Dacă acest lucru nu a fost făcut la timp, marele responsabil pentru acest haos fiind ANRE, măcar de acum înainte să fie transmise informări lunare, clar formulate. De asemenea, ar trebui să se implice și ANRE, nu doar furnizorii. De altfel, în proiectul Ministerului Energiei apare clar obligația ANRE "de a derula, pe parcursul întregului an 2021, campanii de informare care să vizeze informarea consumatorilor cu privire la exercitarea dreptului de a-și alege furnizorul de energie și la avantajele furnizării energiei în regim concurențial, cu sublinierea dreptului oricărui consumator casnic de a încheia contract cu orice furnizor licențiat, fără niciun impediment din partea actualului furnizor".
Și până acum ar fi putut ANRE să se implice dacă ar fi dorit, mai ales că unul dintre rolurile sale stabilite de lege este de informare și protecție a consumatorilor. Nu s-a întâmplat acest lucru. Dimpotrivă, a refuzat până în ultimele zile din 2020 să comunice pe acest subiect. Ba, mai mult, a favorizat marii furnizori prin faptul că nu le-a impus să informeze eficient clienții că urmează să aibă loc o liberalizare, iar că cei care nu încheie contracte pe piața liberă vor rămâne în regim de serviciu universal, la prețuri mult mai mari decât cele din zona concurențială.
Legat de ce ar fi trebuit să facă ANRE, abia pe 7 ianuarie, a deschis un call-center pentru persoanele care doresc informații despre liberalizare.
- Marii furnizori de energie vor putea aplica reduceri pentru consumatorii casnici, timp de șase luni, dar nu vor fi obligați
- Cum vrea Guvernul să elimine haosul liberalizării pieței energiei / Consumatorii vor putea primi reduceri de preț, până în iulie, de la furnizorii de ultimă instanță - Proiecte
- Scandalul facturilor la energie: Haosul de la ANRE este departe de a fi eliminat / Reglementatorul se ascunde în spatele unui vicepreședinte
- Liberalizarea în energie: Consumatorii vor fi trecuți direct pe prețul concurențial, cel mai mic din ofertele actualilor furnizori - Virgil Popescu
- Liberalizarea în energie: ANRE a discutat doar cu marii furnizori elaborarea unei legislații controversate / Consumatorii și alți furnizori sunt ignorați
- Legislația ANRE nu poate să fie aplicată de furnizorul de energie deoarece ar încălca prevederile Legii Energiei și a Codului Civil- Asociația Energia Inteligentă
- Scandalul facturilor la energie: ANRE creează avantaje anticoncurențiale marilor furnizori
- Scandalul facturilor la energie- dezinteres sau premeditare din partea ANRE
- Perioada pentru încheierea unui contract de furnizare a energiei pe piața liberă, pentru ofertele aplicabile de la 1 ianuarie, va fi prelungită până pe 31 martie- proiect de Ordin
- Liberalizarea în energie: Cât mai multe contracte cu alți furnizori înseamnă concurență mai mai mare și prețuri mai mici
- ANRE s-a trezit abia cu o zi înainte de finalul anului / Recomandă consumatorilor de energie să încheie contracte pe piața liberă pentru a nu plăti facturi mai mari din ianuarie
- Îmi schimb furnizorul de energie, ce am de făcut?
- Cum ar putea consumatorii casnici să plătească facturi mult mai mari la energie, cu până la 26%, de la 1 ianuarie, dacă nu încheie noi contracte.
Ordin, OUG whatever...
Birocratie de rahat ca la noi mai rar!
Daca vei citi oridinul vei vdedea ca nici nu prevede un termen obligatoriu de raspuns al furnizorului.
Eu am facut cerere inca dinainte de 1 ian la un furnizor pentru mai multe locuri de consum si nici pana astazi nu am primit raspuns, in afara de cel automat ca a fost primit email-ul.
Doar n-or sa faca legi / reglementari care sa il avantajeze pe cetatean! >:
Vad ca unii baga in oferta ca aceasta se va factura lunar, in afara ofertei pe care o prezinta - si bineinteles, nu explica ce inseamna si cum se calculeaza! >:
Practic, NU exista contracte intre consumator si acesti operatori - ei pot modifica preturi cum vor ei si pot sa faca aproape orice, pentru ca NU exista mecanisme de protectie a consumatorului fatza de acesti operatori!
Din contra, observ ca de fapt de castigat au doar companiiile care vand energie. Toate ofertele (exceptand cei 3 furnizori), indiferent daca sunt in regim concurential sau universal au ofertele ma mari. La actualul furnizor am oferta in regim concurential cu 13,09% mai mare, iar in regim universal 16,52%. Ce am luat pe mere, am dat pe pere.
Ce este atunci cu mascarada asta de liberalizare, daca acum avem de ales doar din multe rele!!!???
Fucking shit, ca nimic nu se poate face cu cap si ca lumea in tara asta!!!
Sunteti penibili!!!