Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat miercuri proiectul de ordin prin care le dă furnizorilor de ultimă instanță posibilitatea să ofere benevol reduceri de prețuri. Așa cum am mai precizat, din acest punct de vedere, ordinul este inutil, deoarece nimic nu îi împiedica, până acum, pe acești furnizori, să ofere discounturi consumatorilor casnici. Ceea ce pare mai important în acest ordin sunt prevederile legate de obligația furnizorilor de ultimă instanță să informeze mai bine clienții din portofoliile lor cu privire la liberalizare.

tabel preturi energieFoto: Asociatia Energia Inteligenta

Ce prevede forma finală a Ordinului, potrivit unui comunicat emis de ANRE

- Până la data de 30 iunie 2021, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, și vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică.

- Sunt prevăzute obligații suplimentare pentru furnizorii de ultimă instanță de informare a clienților casnici, respectiv de a transmite, o dată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum și un Formular de selecție ofertă.

- Formularul de selectie ofertă conține oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurențială alternativă și oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum și valoarea reducerii comerciale acordate și perioada de aplicare. Prin completarea acestui formular clientul poate alege direct oferta concurențială optimă, iar transmiterea formularului prin selecția unei oferte constituie acordul de contractare și, implicit, obligație contractuală pentru ambele părți. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat și semnat de către client.

- Ulterior, furnizorul are obligația ca, după cel puțin 5 zile de la data primirii formularului de selecție completat, să transmită clientului final, o dată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat.

- În noul ordin obligația de informare a clienților privind procesul de liberalizare este mai bine structurată, iar furnizorii de ultimă instanță au obligația să o transmită o dată cu fiecare factură trimisă pe tot parcursul anului 2021.

Discounturi înșelătoare

HotNews.ro a explicat că este un ordin care crea confuzii în rândul consumatorilor. În primul rând, contractele pot fi schimbate oricând, nu în 30 de zile sau 180. Pur și simplu oricând dorește consumatorul. În al doilea rând, nu este nevoie de ordin care să permită furnizorului să ofere discounturi. Reduceri de prețuri pot fi acordate oricând, nimic nu-i împiedică pe furnizori să facă acest lucru chiar și acum, fără ordin. În al treilea rând, în cazul unor furnizori, precum Electrica și E.ON, discountul ar fi nesemnificativ, deoarece diferența dintre prețul de serviciu universal și cel al ofertei concurențiale este foarte mică.

Ordinul nu ar face decât creeze o impresie falsă pe piață că acești furnizori oferă reduceri în avantajul consumatorilor, ceea ce ar fi, de fapt, un fel de reclamă gratuită făcută prin intermediul autorităților.

"Am discutat cu ANRE-ul și a spus că a discutat cu toți cei patru furnizori și s-au angajat benevol să iasă public cu comunicate că vor acorda acest discount tuturor (n.a. adică, reclamă gratuită prin intermediul comunicatelor). Dacă asta se va întâmpla, atunci lucrurile sunt normale", a mai spus Virgil Popescu, ministrul energiei.

Prin aceste așa-zise reduceri prevăzute în legislație, furnizorii de ultimă instanță ar putea fi puși în avantaj concurențial față de ceilalți furnizori. Se va induce consumatorului ideea că rămânerea la furnizorii de ultimă instanță ar însemna facturi mai mici, chiar dacă nu asta va fi realitatea. Acele reduceri pot fi chiar mai puțin avantajoase decât prețul oferit de alt furnizor. De exemplu, pentru un consum de 100 kWh/ lună în serviciul universal, diferența de preț ar fi de până în 2 lei în cazul Electrica și de 0,5 lei în cazul E.ON. Oferte cu valori mult mai mici față de serviciul universal sunt la Enel, însă acestea se adresează unui număr limitat de clienți, celor care vin de la alți furnizori. Oferta nu este valabilă pentru consumatorii din propriul portofoliu care sunt deja în concurențial și care plătesc facturi mai mari.

Unii consumatori casnici se aflau încă din 2018 în piața liberă. Și pentru aceștia ar fi indicat să verifice dacă nu cumva ofertele actuale nu sunt mai rentabile decât contractele în vigoare. De exemplu, clienții Enel ar putea constata că vechile contracte concurențiale sunt mult mai costisitoare decât dacă ar încheia unul nou. Astfel, acești consumatori aflați deja pe piața liberă ar putea plăti mai puțin dacă ar încheia noi contracte.

Astfel, până la urmă pentru un consumator din serviciul universal cea mai bună variantă rămâne în continuare semnarea unui contract concurențial, fie cu actualul furnizor, fie cu altul care are oferte mult mai bine. Încheierea unui contract cu un alt furnizor ar putea fi mai avantajoasă decât varianta primirii unei reduceri în serviciul universal. Ar putea fi o diferență chiar de 10 lei pentru un consum de 100 kWh/ lună.

Acești mari furnizori au moștenit portofoliile cu milioane clienți, odată cu privatizarea distribuțiilor. Adică, nu au primit de-a gata portofoliile de clienți, fără să depună eforturi precum furnizorii mai noi pe piață.

Informarea consumatorilor ar fi trebuit făcută cu mult timp înainte ca aceasta să aibă loc. Și până acum ar fi putut ANRE să se implice dacă ar fi dorit, mai ales că unul dintre rolurile sale stabilite de lege este de informare și protecție a consumatorilor. Nu s-a întâmplat acest lucru. Dimpotrivă, a refuzat până în ultimele zile din 2020 să comunice pe acest subiect. De asemenea, comparatorul de prețuri a fost actualizat cu câteva zile înainte de liberalizare, până atunci fiind inutil. Ba, mai mult, a favorizat marii furnizori prin faptul că nu le-a impus să informeze eficient clienții că urmează să aibă loc o liberalizare, iar că cei care nu încheie contracte pe piața liberă vor rămâne în regim de serviciu universal, la prețuri mult mai mari decât cele din zona concurențială.

Pentru mai multe amănunte, citește pe aceeași temă și: